Beveik prieš 30 metų Japonijoje gimė idėja įdiegti automobilių eismo stebėjimo sistemą, kurios loginė pasekmė – automatinė gatvės apšvietimo valdymo sistema. Labai ilgai ši idėja nebuvo įgyvendinta praktiškai, nes nebuvo tinkamo šviesos šaltinio, atitinkančio kaitrinei lempai būdingą reakcijos greitį ir šviesos efektyvumą. Tačiau šviesos diodų (LED) atsiradimas užpildė tą spragą ir atvėrė kelią beveik pamirštos idėjos įgyvendinimui.
„Mikromex“ apšvietimo valdymo sistema „LEDMICON“
Lenkijos mieste Konine jau daugiau nei 20 metų veikianti telekomunikacijų projektavimo įmonė „Mikromex“ sukūrė išmaniąją gatvių apšvietimo sistemą „LEDMICON“. Ši sistema apima elektroninį stebėjimą, valdymą ir šviesos diodų efektyvumą, kartu aktyviai taupoma elektros energija. Ji padeda sumažinti apšvietimo intensyvumą tuo metu, kai gatvėje nėra eismo dalyvių. Jeigu eismo dalyviai pasirodo kurioje nors kelio atkarpoje, sistema padidina apšvietimo intensyvumą tik tam tikroje kelio dalyje prieš eismo dalyvį (automobilį, dviratininką ar pėsčiąjį) ir už jo, kai apšvietimas reikalingas, ir išjungia arba gerokai sumažina apšvietimo intensyvumą, kai eismo dalyvis nutolsta ir įprastas gatvės apšvietimas tampa nereikalingas. Taigi įjungiama tik tiek šviestuvų, kiek reikia, kad eismo dalyvis tinkamai matytų kelią.
Sistemos veikimo principai
„LEDMICON“ sistemoje veikiantis apšvietimo prietaisas įjungiamas atitinkamu atstumu prieš atvažiuojančią transporto priemonę ir šviečia iki iš anksto užprogramuoto laiko. Jei neartėja kitas eismo dalyvis, įjungiamas budėjimo režimas. Kelio atkarpos apšvietimo ilgis prieš transporto priemonę ar žmogų pirmiausia priklauso nuo eismo dalyvio greičio. Kelio atkarpos apšvietimo ilgis priderintas prie maksimalaus leistino greičio tam tikroje vietoje. Šviestuvai įjungiami ir išjungiami švelniai ir sklandžiai.
Prieš kiekvieną gatve judančią transporto priemonę atsiranda „šviesos banga“, kuri kartu su transporto priemone juda tolyn. Laikas, kurio reikia lempoms paeiliui užsidegti, apskaičiuotas pagal didžiausią toje vietoje leistiną greitį. Kitai transporto priemonei įvažiavus į dar apšviestą gatvės ruožą greičiau, nei baigėsi numatytas apšvietimo laikas, toliau kelyje esančios lempos neužgęsta ir laukia kitos atvažiuojančios transporto priemonės.
Šviesos diodų atsiradimas atvėrė kelią beveik pamirštos gatvių apšvietimo idėjos įgyvendinimui. Įjungiama tik tiek šviestuvų, kiek reikia, kad eismo dalyvis tinkamai matytų kelią.
Magistraliniame dviejų juostų kelyje kiekvienoje iš kelio krypčių apšvietimo sistema veikia individualiai. Dvipusio eismo vienos juostos kelyje „LEDMICON“ sistema analizuoja eismą abiem kryptimis ir atsižvelgia į prasilenkiančių automobilių vietą ir laiką.
Sistemos valdymo lygiai
- Dispečerinė su nuotoline priežiūros sistema ir galimybe keisti tinklo konfigūraciją;
- Elektros spintos su moduliais LIS-UNI, „PLC Lonworks“ ir „Expander“;
- Ant stulpų montuojami moduliai OLC-230DALI/MD valdo šviesos diodų lempas ir priima taip pat ant stulpų sumontuotų eismo jutiklių signalus. Komunikacija tarp dispečerinės ir elektros spintų vyksta GPRS arba eterneto (kabeliniu arba šviesolaidiniu) tinklais, šviesos diodų lempos ir ant stulpų esanti įranga maitinamos 230 V kintamosios srovės įtampa. Kai nustatytoje atkarpoje sistema neužfiksuoja eismo, apšvietimo intensyvumas maksimaliai sumažinamas. Jei kuris nors jutiklis aptinka eismo dalyvį, apšvietimo intensyvumas padidinamas iki normos.
„LEDMICON“ sistema įdiegta Poznanės miesto Boženos gatvėje, oro uosto Bydgoščiaus mieste link, pėsčiųjų ir dviračių takuose palei Kreivąjį ežerą Olštyno mieste, Alytaus r., Lietuvoje.